Изложба на слики од 3-та меѓународна Ликовна колонија Охрид 2012
Во предвечерието на одбележувањето на „3 Декември“ – Меѓународниот ден на лицата со инвалидност, Националниот сојуз на лицата со телесен инвалидитет на Македонија – Мобилност Македонија, на 03.12.2012 година со почеток во 20 часот во галерискиот простор на „Порта Македонија“ во Скопје ја организираше изложбата на слики од третата меѓународна ликовна колонија Охрид 2012. Изложбата имаше донаторски карактер, уметничките дела насликани од академски уметници и талентирани лица со телесен инвалидитет беа понудени на продажба по симбилична цена од 200 евра во денарска противвредност. Исклучително важно е да се потенцира дека финансиските средства прибрaни од продадените уметнички дела ќе бидат употребени за натамошно зголемување на обемот и квалитетот на сликарската колонија во смисол, поред академските сликари, да бидат вклучени поголем број на лица со телесен инвалидитет од државите од регионот, како и за постојаните активности за остварување и подобрување на правата на лицата со телесен инвалидитет во Македонија.
На изложбата присуствуваа членови од неколку наши општински и меѓуопштински здруженија, уметници, музичари, претставници на бизнис секторот, како и многу граѓани, почитувачи на активностите на Мобилност Македонија.
Претседателот на МОБИЛНОСТ МАКЕДОНИЈА во својот поздравен говор ја истакна благодарноста до директорката на „Порта Македонија“, г-ѓа Емилија Андонова – Пападимитров, за љубезниот прием, разбирање и отстапениот еднонеделен простор за изложбата, особено за прекрасниот ентериер на Порта Македонија која е целосно адаптирана за самостојно движење и престојување на лица со телесен инвалидитет.
Изложбата ја отвори проф.Димитар Малиданов, и самиот еден од учесниците на ликовната колонија и член на Одборот за организација на ликовната колонија при Мобилност Македонија, истакнувајќи ја преданоста на уметниците кои неуморно твореа шест дена вткајувајќи го својот изграден уметнички израз надополнет со многу љубов и позитивна енергија на триесет и петте насликани дела. Тој истакна дека е потполно убеден во потребата од постоење на ваква Ликовната колонија и изрази надеж дека од година во година истата ќе остави неизбришливи траги како во уметноста, така и до движењето за правата на лицата со телесен инвалидитет.
Предговор за Каталогот во кој беа презентирани биографиите на учесниците и дел од нивните дела наречен „Сликарството наспроти телесните бариери“ го напиша Конча Пиркоска, член на Одборот за организација на ликовната колонија при Мобилност Македонија:
„Третата по ред меѓународната ликовна колонија која е организирана од Националниот сојуз на лица со телесен инвалидитет - Мобилност Македонија, традиционално се одржа во Охрид. Како и на претходните две колонии, така и на годинешнава, освен лица со телесен инвалидитет, учествуваа и академски сликари, графичари и вајари од Р. Македонија, Р. Србија и Р. Бугарија.
Причината за учеството на академските уметници на колонијата, освен хуманистичка, има и етчка димензија. Нивната цел не се состои само од професионално стимулирање на уметниците со телесен инвалидитет, туку пред се, се состои и од морални и финансиски причини, од подршката на нивниот творечки легитимитет пред пошироката заедница. Со изложбата всушност се испраќа општествена порака за суштинско, а не декларативно подобрување на правата на овие лица, кои преку своите разновидни потенцијали, ја покажуваат и ја докажуваат нивната силна долгогодишна физичка, психолошка и креативна борба против доминацијата на наметнатите бариери и предрасуди со кои секојдневно се судираат во глобалниот општествен контекст. Оваа изложбата во својот потконтекст го проблематизира и сегрегирачкиот поим на Другоста на другиот- поинаквиот. Од наметнатите конвенции, оние Другите, себеси не се третираат за инвалидизирани, туку за поинакви и успешни, лица достојни за почит.
Но, кога станува збор за успешноста и почитта, би сакале, токму оние, кои себеси се сметаат за „инакви од Другите“, да ги потсетиме, на некои лица со телесен инвалидитет, и да го докажеме токму спротивното, дека токму тие, се разликуваат од нив, според нивниот духовен инвалидитет. Покрај многуте познати и непознати имиња, достојни за почит и восхит, во мигов, спонатно ни се наметнаа три светски генијални личности со телесен инвалидитет од областа на науката и уметноста, како што се: теорискиот физичар, математичар и космолог Стивен Хокинг, филозофот, етичарот и книжевниот теоретичар Михаил Бахтин и оперскиот пеач Андреа Бочели. Тие на човештвото му го подарија својот ум и глас, и му оставија, и сеуште му ги оставаат во наследство своите трајни духовни вредности. Овие имиња, како и многумина други ненаведени, минувајќи во својот живот низ различни голготи и општетсвени предрасуди, се само едни од примерите, достојни за глорификација и стимулација на секоја личност, без оглед на нивната физичка кондиција и духовни капацитети.
Со организирањето на оваа изложба, покрај повеќето афирмирани македонски, српски и бугарски уметници, двете сликарки (исто така афирмирани), смоуката сликарка Роза Мојсовска (која слика со уста), и академската сликарка Афердита Кики, (двете членови на Мобилност Македонија), со нивните повеќегодишни претходни индивидуални изложби, како и со своите различно третирани актуелни слики, ги покажаа и ги докажаа своите креативни потенцијали не само во земјата, туку и во странство.
Уметниците од различни возрасти и потесни специјалности, на колонијата ја имаа потполната слобода да ја артикулираат својата творечка имагинација низ разнородните стилски концепти. Како што може да се забележи на самата изложба, најголемиот број од уметниците, низ своите индивидуални сликарски дискурси, (Андријана Мициев-Нечовска, Брацо Азариќ, Ива Савчева, Јанко Лацо, Димитар Малиданов, Никола Николов, Зоран Јакимовски, Роза Мојсова и Афродита Кики) беа иницирани и инспирирани од охридскиот природен и културен амбиент, концентрирајќи се на пејзажното сликарство. Нивните реалистички, експресионистички, асоцијативни и апстрактни третмани на пејзажот, на изложбава и понудија една богата и разновидна колоратура на нивната емотивна перцепција и рецепција на амбиентот во кој твореа. Освен застапеноста на пејзажното сликарство, Александра Петкова Гианели се презентира со фигуративно стилизираните, тенденциозно наивистички моделираните профани портрети, како и ликови од иконописната македонска тардиција. Миодраг Вукиќ и Брацо Азариќ се пртставуваат со сосема различен приод и сликарски третман на мртвите природи. Наспроти сликите на Вукиќ во кој се препознава стегнатиот и сладникав фигуративен сликарски приод, Азариќ ни ја манифестира својата слободна, топла вибрирачка колоратура, карактеристична за колажираната реалистичко-експресионистичката поетика. Фрагментираните балетски артефакти присутни во двете слики на Даниела Илиевска се трансферирани во нејзината трета. заокружена слика, која реферира на митолошката концепција, т.е. на македонскиот балет „Охридска легенда“. Како далечна асоцијација на оваа легенда, ни се наметнува и поетиката на делото на Малиданов „Јато“ која ја восприемаме како подводна балетска кореографија на охридскиот подводен свет. Јана Јакимовска, во своите топли, колористички обоени, апстрактни слики, низ згуснатото, пастуозно третирање на текстурата, ни реферира на еден сегмент од културната, т.е. од етно-традицијата на Македонија. Валентина Илиевска, во своите три дела (од кои по еден диптих и триптих) со играта на елементите и стилското колажирање меѓу своевидниот минимализам и гестуалното сликарство, ја создава апстрактната мапа на својата поетика.
Оваа колонија, единствена од ваков вид во државата, има претензии постапно да израсне во манифестација која ќе ја подигне уште повеќе свеста на јавноста за положбата и потребите, но и за потенцијалите на лицата со телесен нвалидитет, кои можат да дадат голем придонес за општеството, каков што е најновиот случај со златната параолимпијка во стрелаштво, Оливера Наковска-Бикова.“
Изложбата беше следена од бројни новинари, а првиот канал на Македонската телевизија имаше воспоставен директен линк за време на ударниот вечерен Дневник.